środa, 8 stycznia 2014

Wspomaganie nauki czytania


Od dawna śledzę stronkę sylaba.info - wczesna nauka czytania metodą prof. Cieszyńskiej i dziś chciałabym przybliżyć nieco nasze początki, czyli okres przed rozpoczęciem nauki czytania metodą sylabową. Na stronie można znaleźć wiele przydatnych wskazówek i materiałów do ćwiczeń stymulujących mózg dziecka. 

Kiedy zaczynałam z Młodą czytanie metodą Domana (stymulująca prawą półkulę mózgu) zrobiłam to z biegu i bez większego przygotowania - po prostu zaczęłam pokazywać słowa i slajdy. Nie wiem czy krótka zresztą przygoda z Domanem przyniosła jakiekolwiek efekty w postaci umiejętności czytania wyrazów globalnie, ale jedno jest pewne - wzbogaciła bardzo słownictwo Mai i teraz kiedy buźka jej się nie zamyka widzę, że jej zasób słów jest bardzo rozległy, a kiedy teraz czasem powracamy do starych slajdów - sama "czyta" podpisy pod rysunkami - jednak zgodnie z zasadą metody - nie sprawdzałam nigdy postępów. 
Zdaję sobie sprawę, że metoda ta nie jest odpowiednią metodą do nauki czytania po polsku, ale jest świetnym wstępem do takiej nauki i polecam.

Szczerze mówiąc to nawet nie wiedziałam, że ćwiczenia ogólnorozwojowe, które wykonuję z Majką od miesięcy to niezbędne przygotowanie do nauki zgodnie z metodą prof. Cieszyńskiej - intuicja mnie nie zawiodła. 
Więc od początku: Puzzle - najpierw drewniane, teraz również tekturowe. Wydrukowałam również kilka obrazków i pocięłam je na części - taka układanka jest wbrew pozorom trudniejsza od puzzli, dziecko nie może dopasować kształtu puzzla - musi się skupić na odtworzeniu obrazka.
Wyszukiwanie na obrazkach różnych przedmiotów i wskazywanie ich. Układanie sekwencji - używamy do tego celu klocków i uwielbianych przez Majkę kulek i kart z gry Nawlekaj nie czekaj, którą dostała od Mikołaja. Nawlekam np. kulkę czerwoną i zieloną na przemian i pytam jaka będzie następna.



Karty z gry mają na odwrocie różne kolory i segregowanie ich jest też świetnym pomysłem na zabawę, która jednocześnie stymuluje pracę lewej półkuli mózgu. 

Kolejnym fajnym ćwiczeniem jest układanie według wzoru np. wieży z klocków, pociągu. Pomysłów jest mnóstwo do większości niezbędne są jedynie kartka papieru i flamaster. Można na kartce narysować prostą sekwencję koło, kwadrat, koło, kwadrat i poprosić dziecko żeby wskazało jaka figura będzie następna. 
Fajnie sprawdza się u nas do tej zabawy kolejna z gier, którą dostała Maja (tym razem od mamy) Wzory, kolory, memory. Mankamentem tej gry jest niestety mała liczba kolorów i kształtów, ale do układania sekwencji, wskazywania kształtu, który nie pasuje do innych oraz nawlekania jest idealna. 
Opowiadamy sobie również historyjki obrazkowe, z gry Opowiem ci mamo, układamy obrazki przeciwieństwa i skojarzenia. Uczymy się gdzie mieszkają zwierzątka i co jedzą - zadaniem Mai jest dopasowanie obrazków np. myszy i sera, psa i budy.

I najprostsze ze wszystkich - klaskanie w dłonie przy mówieniu wierszyków, taniec, rysowanie, malowanie, kolorowanie, naklejanie naklejek - czyli to co dzieciaki lubią najbardziej.

Więcej o grach w kolejnym poście - Maja była wyjątkowo grzeczna w tym roku i systematycznie dostawała kolejne fajne gry edukacyjne. Niektóre bardzo nam się podobają inne mniej. Rozszerzyła się również Majkowa biblioteczka, ale o tym jeszcze kiedyś napiszę.


wtorek, 31 grudnia 2013

Czytanie sylabowe - sylaby ma, am.

Zgodnie z planem ruszamy z czytaniem sylabowym. Trochę inną metodą niż zaleca prof. Cieszyńska, która w pierwszym etapie zaleca poznanie samogłosek, potem onomatopei, kolejno sylab zamkniętych i otwartych.
Nasza metoda opiera się na elementarzu do czytania metodą sylabową:



Samogłoska A została już utrwalona i bez problemów Młoda ją rozpoznaje, powtarza i wskazuje. Wyrazy dzwiękonaśladowcze opanowała do perfekcji, czym przy każdej nadarzającej się okazji Maja się chwali ;-) 

Więc etap z onomatopejami będzie przez nas jedynie utrwalany i przechodzimy dalej do pierwszych sylab. 
Na początek 2 sylaby, zamknięta "ma" i otwarta "am" - zgodnie z kolejnością z naszego elementarza. Podoba mi się ten system, ponieważ nie chciałbym zniechęcić Mai, ani przytłoczyć nadmiarem nowych rzeczy, co mogłoby się zdarzyć, gdybym wprowadziła wszystkie sylaby zamknięte z literką m. 
Wprawdzie sylaby te wypowiada już od dawna, skupimy się więc na ich rozpoznawaniu i powtarzaniu. Ostatnio najwspanialszymi zabawkami są samochody, więc ćwiczenia będą samochodowe ;-)
Na plastikowych nakrętkach od butelek napisałam markerem nasze sylaby i Maja przewozi je samochodami z miejsca na miejsce. 





sobota, 12 października 2013

Majkowa biblioteczka cz.III



Niebieska książeczka to pozycja, dzięki której można się uczyć liczyć. Na każdej stronie krótki wierszyk i chociaż ilustracje nie podobają mi się, to Maja bardzo ją lubi, a szczególnie stronę o pociągu.